mikaela sju månader

den 16 november, alltså i tisdags blev min mickis sju månader :) OCH dagen efter lärde hon sej krypa, så nu tre dagar senare går det med en himla fart. men jag trodde nog hon skulle tycka det var så kul att ta sej fram att hon skulle krypa hur som helst hela tiden, men hon sitter mest på sitt lektäcke faktiskt och leker med sina leksaker. ibland får hon för sej att sticka iväg, då kan det vara tvn eller ngt annat som lockar :)

en dag ser nu ut som så; vaknar och får frukost, gröt, välling eller yoghurt. beror lite på om hon har feber och är lite hängig eller inte, då är det nästan bara välling som duger och då går inte ens maten till lunch ner. sen är det då ett litet mellanmål, banan och ngn annan frukt eller yoghurt. efter mellanmål blir det en tupplur på ca två timmar innan lunchen vid ett tiden, den där tuppluren kan även bli efter lunch ibland. till lunch får hon fisk/pot, fisk/ris eller kött/pot, kött/pasta + grönsaker. där efter ett mellanmål innan gröten vid fem tiden och 250 ml välling innan läggdags. och där emellan hinner vi gå ut och gå, mysa och krypa omkring :)

jag funderar på att köpa ngn matburk, tycker nämligen bara att min kött/pot och fisk/pot blir bra, den andra maten verkar det som om hon inte tycker om så värst mkt. köper ju all frukt, vilket är väldigt skönt då jag jobbar såhär mkt och inte orkar göra ngt alls mer än mat för en vecka typ.

om jag inte nämt det så sitter hon, lärde väl sej det för ungefär tre veckor sen. sittränade henne mkt innan, satte henne mellan mina ben så ramlade hon bakåt landade hon mjukt på mina fötter och till sist så ja då satt hon ju helt sj och tom satte sej upp sj efter att ha ramlat. så nu på morgonen hittar vi henne sittandes, antingen på knä och försöka ta sej upp på fötter eller sittandes vanligt :) det går foooort då de väl lär sej en sak och allt verkar hänga ihop :) stå på huvudet är också ngt hon gör hela tiden, ställer sej lixom på tå och kör huvudet i backen och så står hon ett tag och pratar. ser för hilma sött ut :)

mkt som är intressant nu ! tvdosor, pappas snusdosa (ÄLSKAR), allt som prasslar/skramlar, hennes egna händer är väldigt farsinerande och i skrivande stund är hon och rotar under sin vagn och drar i alla reflexer :) krypa in under bord och leta sånt man inte får ta tag i är också väldigt kul.

hon pratar heeela tiden, vem kan hon ha fått det från ? och jag undrar vad som blir första ordet ja, lutar åt pappa eftersom hon säger papapapa rätt ofta. titta säger hon iof :) men mest dahdah och ahahahah (hes skrattar :)) börjar jag göra så så lägger hon av världens skratt sen är det full fart, så vill man få igång henne är det ett bra sett :)

hon sover väldigt olika från natt till natt. ibland vaknar hon väldigt mkt, fast mellan en viss tid. kanske mellan två och fyra en natt sen mellan tre och fem nästa och där emellan kan hon sova hela nätter ibland, kanske vakna för hon tappat nappen och vill ha den men sen somna om. men hon följer ingen rutin, somnar olika tider och vaknar olika. som inatt; somnade vid tio igårkväll, vaknade vid två och hade svårt att slappna av vilket gör att hon vrider sej, blir då sur, tappar nappen och man får springa fram och tillbaka. var vaken till fyra sen sov hon till sju då hon fick lite välling och sov vidare till kvart i tio då jag gick upp med henne. nattmaten är nu helt borta, jag är hellre uppe med henne, för det där är väl en vana det med. om hon är van att få mat då hon vaknar så vaknar hon väl den tiden och ska ha mat fast hon kanske inte är hungrig utan gör det mest av vana ? sen hör man om det är hungergråt eller om det är "sur och trött inte kunna slappna av gråt", vilket det var inatt :)

jaja, nu har jag lite nerskrivet igen !


era kommentarer


Marie & Tuva skrev:

Oj mickis verkar väldigt seg med att sitta själv och ganska snabb med att krypa istället :) Tuva satt själv när hon va typ 5 månader :) gud va barn är olika :) kram

2010-11-20 | 11:42:50
bloggadress/url: http://marieivarsson.blogg.se/
Annika skrev:

åh va kul att hon kryper nu :D

Måste få komma och umgås någon dag <3

2010-11-21 | 11:52:21
bloggadress/url: http://annikastromberg.blogg.se/

kommentera inlägget här:

namn:
kom ihåg mig?

e-postadress: (publiceras ej)

URL/bloggadress:

din kommentar:

Trackback
Min profilbild
jessika harrysson
är en lagom fet 25 årig morsa som är förlovad och bor i hus med världens bästa pojkvän och dotter. är typ världens mest sinnesförvirrade, tankspridda och oseriösaste brud. rätt jävla duktig på att både skämma ut och bjuda på mej sj! kör lastbil gör jag åh, trivs som fan bakom ratten i min flisscania! OCH älskar min bil, en blå golf 4a R32! kan vara töntigt petig med den enligt alla andra, men är man kär så är man ;) dom som betyder absolut mest här i livet är emil och mickis, mina jävligt bra vänner och givetvis bästa familjen som består av tre storasystrar, en söt mamma och en pappa som är nästan lika snygg som mej :p HÖRS HEJ!
RSS 2.0