pållen min !

kommer väl med en uppdatering om hur det går med peril och allt därtill :)

lastningen är väl i stort sätt helt ok (beror såklart på vad man jämför med), efter en heel del träning. han går nu in (med mellanvägg :)), med lite hjälp av ett krattskaft (han är livrädd för pisk så det går inte alls) men det tar inte lång tid och jag känner på mej att snart så sitter det ! :)
väl inne vill han helst gå ut igen men det får han inte och jag tränar detta genom att ha bommen för men inte luckan så då han väljer att försöka backa får han smaka på krattskaftet, vilket han inte tycker är ok så sist vi åkte valde han att inte försöka backa utan att jag sagt till :) det går framåt hörreni !

ridningen är så mys, hans steg blir bara bättre och bättre. tränar mkt övergångar (som alltid :)) och det går framåt hela tiden, tycker han jobbar fint med ryggen och baken kommer under honom bättre. han bär sej fint också, i alla övergångar utom från trav till galopp/galopp till trav, men då har vi fortfarande rätt mkt kvar innan det sitter. så träna, träna :) övergången från skritt till halt har vi jobbat mkt med då han varken bar sej sj och enbart stannade på dubbla spår. nu kan han ibland sätta ut höger bak, men det rättar vi till snabbt. han är så duktig OCH lättlärd min fina kille !
skänkelvikningarna börjar ta form, han går mkt bättre för höger skänkel där han ställer sej fint och lätt. men för vänsterskänkeln, då jag börjar ställa honom lite åt höger kan det ibland bli knas och då får man ta det lilla lugna och ta allt från början men det börjar ta form :)
fick beröm för hans fina steg då vi var i edsbyn, en tjej som var påväg ut ur ridhuset kom in igen och sa "meen vilket steg den där hästen hade" ;) hihi, stooolt mamma man blev då :)
är såå nöjd med hoppningen och de träningar vi hinner med att åka på. blir (nästan) varannan torsdagkväll i edsbyn för kenth och vår/sommar/höst varje måndag i vår paddock för vår solstråle eva som tävlat sm med sina fjordingar :) försöker även hinna åka på ngn träningstävling, bla pay and jump. och på tävling ska ni veta att han ska försöka med allt för att slippa koncentrera sej. han försöker vägra och springa på sidan men icke ! jag är inte rädd och hoppar mer än gärna stillastående om det ska vara på det viset, så till slut tycker han inte att det är så kul längre :)

träningen inne i stallet får jag hålla på med hela tiden för att visa vem som bestämmer. han är väldigt spec min lilla häst, han är väldigt stressad innombords, kan ha med hans ledarroll att göra. 
då han är inne ensam innan en ridtur och sara är kvar i hagen blir han helt nojig och ska helst ha ögonen på henne hela tiden. vissa dagar är "värre" än andra, för ibland är han hur lugn som helst eller oftast faktiskt. men då det är de "värre" dagarna så trampar han runt så fort jag lämnar stallet, då han ser mej vet han att jag säger åt så han är kolugn då jag är med och gör han ngt säger jag till direkt med en borste i sidan eller vad jag nu håller i för ngt. då jag håller på med honom ska han minsan inte tro det är ok att trampa omkring (då jag inte är där kan jag som inget göra lixom). man märker detta så tydligt då de är på uteritt tsm, då är det han som spetsar öronen och hon så lunkar med utan att ens bry sej om ngt alls, han får hålla koll helt enkelt och så är det jämt. brukar träna detta genom att sara får gå före (annars rider vi ofta i bredd och snackar), så fort hon kommer före blir han helt annorlunda. korta snabba steg och släpper jag går han förbi henne, men det räcker att vara ett huvud före ! knashästar. han blir lixom stressad då han är i stallet och hon ute, över att inte kunna "hjälpa" henne om ngt händer eller att inte kunna varna kanske är rättare sagt. och hon i sin tur blir jätte ledsen då han försvinner in och bara springer och springer heeela tiden så hon är helt svettig då man kommer tillbaka från sin egna ridtur.  

ja, sen helt för övrigt så ska jag försöka att inte raka honom ännu, han går med fodrat regntäcke och ett vadderat flecetäcke (ändå björnpäls, REDAN) nu då det är -5 eller under. annars bara regntäcket. letar ett vintertäcke med avtagbar hals, helst nu ;D finns en del på tradera, meen de bjuder så högt så äh !

bästa vännen <3

era kommentarer



kommentera inlägget här:

namn:
kom ihåg mig?

e-postadress: (publiceras ej)

URL/bloggadress:

din kommentar:

Trackback
Min profilbild
jessika harrysson
är en lagom fet 25 årig morsa som är förlovad och bor i hus med världens bästa pojkvän och dotter. är typ världens mest sinnesförvirrade, tankspridda och oseriösaste brud. rätt jävla duktig på att både skämma ut och bjuda på mej sj! kör lastbil gör jag åh, trivs som fan bakom ratten i min flisscania! OCH älskar min bil, en blå golf 4a R32! kan vara töntigt petig med den enligt alla andra, men är man kär så är man ;) dom som betyder absolut mest här i livet är emil och mickis, mina jävligt bra vänner och givetvis bästa familjen som består av tre storasystrar, en söt mamma och en pappa som är nästan lika snygg som mej :p HÖRS HEJ!
RSS 2.0