vad man än tycker ..

ja, hur man än reagerar och vad man än tycker så gör alla som de sj vill, även när de är gravida. såg på ett program där de inte rekomenderade anfetamin (? stavningen :) missbrukare att sluta helt med drogen, för barnet skulle då få abstinens i magen. så de kunde alltså fortsätta till barnet va fött och avgifta barnet då ist. ungen vart helt tokig när den inte fick drogen och mådde jättedåligt ett par veckor sen var det ok och den klarade sej utan problem.
drog som drog så borde man nog tänka genom en gång om man klarar graviditeten på egen hand eller om man ska söka hjälp. det är tur att statistiken oftast visar att barnet inte tagit stor skada efter födseln med mammor som missbrukat droger/nikotin/alkohol under graviditeten.
som ung mamma blir man oftast stämplad som oduglig och man läser ofta bloggar där de skriver överdrivet om hur de sköter barnet osv. de förklarar missar de gjort som en ursäkt, men till vem ? bara för att man är ung förälder behöver man inte förklara varför man umgås eller festar med sina vänner. det finns för många som klankar ner på hur vissa lever sina liv med deras barn.
jag har inte läst ngt än om hur man ska göra eller vad man ska och inte ska käka för ngt, jag älskar mat och äter allt möjligt :) föräldrar har blivit mer fjompig med tiden än vad de var för bara 20-30 år sedan.. OCH snart är det julbord, och jag ser då inget annat än gravade laxen jag inte får käka :)

era kommentarer


Anonym skrev:

Självklart ska man hallå sig långt borta från allt som kan skada barnet! Då tänker jag på alkohol, droger och allt dylikt. Om man älskar sitt barn så vill man inte skada det!

2009-10-27 | 22:57:13
jessika skrev:

varför vara anonym med det du skerv när du inte är det annars ? :s

2009-10-30 | 18:49:04
Frida skrev:

Jag hoppas verkligen inte det där var en passning till mig! Jag skulle inte kommentera anonymt.

2009-10-30 | 21:18:34
bloggadress/url: http://fofroridoda.blogg.se/
Frida skrev:

:) Jag var inte ett dugg sur, hoppades bara att du inte trodde det var jag...

2009-10-30 | 23:38:40
bloggadress/url: http://fofroridoda.blogg.se/
Sara skrev:

Men man ser ju på ipnr vem som kommenterat Frida! :)

2009-10-31 | 10:20:25
bloggadress/url: http://strawberrydaquiri.blogg.se/
jessika skrev:

ja, det gör man också :)

2009-10-31 | 17:38:50
Sara skrev:

Dock så ser man kanske inte vem de tillhör, men det kan man kanske kolla upp :)



En av anledningarna till att man är mer försiktig idag än för 20år sen beror nog till stor del på att det gjort mer forskning och finns mer studier som visar på biverkningar och konsekvenser för fostren beroende på hur mamman lever under graviditeten. Men jag tror inte åldern på mamman spelar så stor roll, det är ju vad man har innanför pannbenet som räknas :)

Konstigt det där med statistiken du sett, jag trodde det var helt tvärtom! Vi har läst om massa barn som fått fysiska och kognitiva problem av mammans missbruk när vi läste utvecklingpsykologi! Borde ju påverka även barnet i magen när det påverkar den som använder "drogen".

2009-11-01 | 15:14:53
bloggadress/url: http://strawberrydaquiri.blogg.se/
jessika skrev:

forkningen går ju framåt, men om man är så här nojig idag, hur är man då inte om 20 år till när ny forskning har gjorts ? jag har som sagt inte läst ngt om mat, bara hört lite av andra men jag äter då som jag alltid gjort sen borde väl folk som käkar skräpmat tänka på att börja göra maten sj :) där programmet var förlossningskliniken där en kvinna kom in som precis fått reda på att hon va med barn och att hon inte ville ha det men det va försent att ta bort. de sa ju inte rakt ut i tv att hon skulle fortsätta med sitt missbruk utan de sa bara att "slutar du nu så kommer barnet få abstinens i magen" hon hade drygt en månad kvar till bf, men sen om hon fortsatte eller inte det vet jag inte men man fick se förlossningen senare och inget visade sej vara fel på barnet, som tur var ! sen är det som sagt vad man har innanför pannbenet som räknas..

2009-11-02 | 13:23:02
Frida skrev:

Jag trodde att jag räknades till en som kommenterade ofta i din blogg :) Jag har gett gravidboken till mamma, vet inte om ni har fått den ännu?

2009-11-03 | 20:53:07
bloggadress/url: http://fofroridoda.blogg.se/

kommentera inlägget här:

namn:
kom ihåg mig?

e-postadress: (publiceras ej)

URL/bloggadress:

din kommentar:

Trackback
Min profilbild
jessika harrysson
är en lagom fet 25 årig morsa som är förlovad och bor i hus med världens bästa pojkvän och dotter. är typ världens mest sinnesförvirrade, tankspridda och oseriösaste brud. rätt jävla duktig på att både skämma ut och bjuda på mej sj! kör lastbil gör jag åh, trivs som fan bakom ratten i min flisscania! OCH älskar min bil, en blå golf 4a R32! kan vara töntigt petig med den enligt alla andra, men är man kär så är man ;) dom som betyder absolut mest här i livet är emil och mickis, mina jävligt bra vänner och givetvis bästa familjen som består av tre storasystrar, en söt mamma och en pappa som är nästan lika snygg som mej :p HÖRS HEJ!
RSS 2.0