ny puré

nygjord barnmat ligger i frysen, så nu har hon utbudet; broccoli/blomkål/potatispuré och morot/palsternacka/potatispuré. vet dock inte om det är så värst bra att käka blomkål och broccoli nu vid fyra månaders ålder, ngn annan som vet ? blandade det med den andra purén idag iaf, eftersom jag inte vet hur pass bra det är. men antar att det är ok eftersom det finns iaf en (vad jag sett) barnmatsburk att köpa med broccoli i.

- kokade allt tsm i småbitar i ca en halvtimme och mixade de i matberedaren till en slät puré.
- hällde ngn matsked i bullformar och resten i småklickar på bakplåtspapper.
- ställer sen in en plåt i frysen så det får frysa till
- sen gör jag som med kakor, lägger "klickarna" i större förpackningar glass/yoghurtburkar. det är lätt att plocka fram så många man vill, med tanke på att för varje vecka äter de ju mer och mer. knäckformar (tips jag hittade hos madde) går också bra, perfekta smakportioner. men klickarna går lika bra om man inte har knäckformar :) då klickar man bara ut önskad mägnd, jag har två tsk i varje klick.

gjorde även en fruktpuré i morse på honungsmelon och banan, den var INTE bra. jättelös.. men det här ska hon inte få nu (får de smak på sött kan de vägra äta den andra maten)
men när får de börja äta melon och jordgubbar ? har både läst och hört att melon, jordgubbar och annanas kan göra dem väldigt allergiska, eller är jag helt ute och cyklar nu ? ;D
ska iaf köpa ngn mer frukt som är lite fastere och blanda i, se hur det blir. kanske päron och aprikos ? har ju en päron/mango puré som vantar på att hon lär sej äta potatis och tycka om det :)


era kommentarer


♥ mikaela skrev:

Jordgubbar är den mest allergiframkallande av de röda bären iaf. :)

2010-08-17 | 18:29:17
bloggadress/url: http://ingamikaela.se
micksan skrev:

Broccoli ska ju gå bra att ge vad jag vet. Hade tänkt ta och göra sådan puré jag med.



Ska bli kul att börja göra frukt/bär puréerna sen. Det enda jag kommit på hittills är mango/banan. Försökte mig på blåbärspure häromveckan = katastrof. Blev inte alls bra. Hur gör man blåbärspure? :)

2010-08-17 | 18:57:06
bloggadress/url: http://micksan.org/lillalyckan
Frida skrev:

Det de sa till oss när Signe skulle börja med smakportioner var att börja med en sak för sig. Först potatis, sedan morot, sedan kanske potatis och palsternacka.

Det är väl mycket för att se så att de inte är allergiska mot något. Provar man en sak i taget innan man väljer att blanda ihop dem är det lättare att se vad de får utslag av.



Lycka till med allt!

2010-08-17 | 21:21:33
bloggadress/url: http://fofroridoda.blogg.se/
Sofia skrev:

Hej! Jag kan tala om att jag gav de Lukas ville när vi började med smakportioner.... Började med mango och de storm älskade han hade först provat med allt annat och ungen höll på å kräkas upp allt som fanns i magen.. Han är nu 10 månader och äter allt jag har inte hittat nått som han inte gillar så jag tror helre på att ge nått som man tror dom gillar och prova med de... jag fick ju förstås värsta ut skällningen från bvc bara för detta men han har då inte fassnat för bara de som e sött.... han äter som sagt precis ALLT från potatis till frukt, grösaker, kött, fisk och kyckling även yoghurt och macka .... Kram fia

2010-08-17 | 21:24:36
Madelene & Vincent skrev:

Ja knäckformar är kanon, iaf för mig som inte får plats med en plåt i frysen! :p

Jag har hört att vatten melon är fritt fram att ge, men det går inte att mixa för det blir ju bara vatten typ.. Men Vincent har fått suga på en och det tokgillade han iaf! :)

Broccoli ska inte vara någon fara att ge eftersom att du först kokat den! :)

Men däremot har jag hört att man inte ska blanda olika födoämnen i början ifall barnet är allergisk eller får magknip.. Men man ska ju göra som man själv vill och tycker, man känner ju sitt eget barn bäst! :)

2010-08-17 | 21:39:35
bloggadress/url: http://maddeluttten.blogg.se/

kommentera inlägget här:

namn:
kom ihåg mig?

e-postadress: (publiceras ej)

URL/bloggadress:

din kommentar:

Trackback
Min profilbild
jessika harrysson
är en lagom fet 25 årig morsa som är förlovad och bor i hus med världens bästa pojkvän och dotter. är typ världens mest sinnesförvirrade, tankspridda och oseriösaste brud. rätt jävla duktig på att både skämma ut och bjuda på mej sj! kör lastbil gör jag åh, trivs som fan bakom ratten i min flisscania! OCH älskar min bil, en blå golf 4a R32! kan vara töntigt petig med den enligt alla andra, men är man kär så är man ;) dom som betyder absolut mest här i livet är emil och mickis, mina jävligt bra vänner och givetvis bästa familjen som består av tre storasystrar, en söt mamma och en pappa som är nästan lika snygg som mej :p HÖRS HEJ!
RSS 2.0